BOYUN KAYNAKLI BAŞ AĞRISI

Servikojenik Baş Ağrısı

Boyun omurgası ya da omurga çevresindeki yumuşak dokulardan kaynaklanan bir ağrıdır. Omurilikten çıkıp sağlı sollu ense kökünden kafatasına doğru çıkan oksipital sinirin aşırı uyarılması sonucunda ağrı, boyundan başa doğru yayılır.

Bu tür başağrısı, genellikle tek taraflı olup, boyun hareketleri ile artış gösterir. Muayenede ense köküne basmakla belirgin ağrı ve hassasiyet mevcuttur.

Boyun kaynaklı başağrısının sebepleri arasında boyun bölgesine olan çarpma ve travmalar, boyun omurgasındaki eklemlerin kireçlenmesi, yoğun bilgisayar kullanımına bağlı boyun kaslarının aşırı gerilmesidir.

Tedavide, öncelikle ilaç ve fiziksel yöntemler denenmelidir. Ağrı kesici, kas gevşetici ilaçlar, masaj, gevşeme egzersizleri, akupunktur, fizik tedavi yöntemleri gibi tedaviler ile hastaların yarısına yakınında başarı sağlamak mümkündür.

Bu tedaviler ile şikayetleri geçmeyen hastalarda ise yapılacak en etkili yöntem sinir blokajıdır. Ense kökü sinirinin tek ya da çift taraflı blokajı oldukça faydalıdır. Sinir blokajı, sinirlerin ağrı iletmesini devre dışı bırakan ancak, sinirin normal fonksiyonlarında ciddi bir hasara neden olmayan tedavilerdir. Sinir blokajı, ultrason eşliğinde görüntülenerek yapılırsa başarı oranı daha yüksek olurken ya etki riski de düşük olmaktadır. Ense kökü sinirinin blokaj tedavisinde düşük dozda anestezik ilaç ve radyofrekans dediğimiz akım tedavisi yer almaktadır. Bu uygulama sonrasında hastaların büyük bir kısmında boyun ve başağrısı  belirgin olarak azalır  ya da tamamen kaybolur.

Enjeksiyon sonrasında düzenli boyun egzersizleri yapılması, ağrının tekrarlamasını önleyebilir.