FİBROMİYALJİ

Fibromiyalji, boyun ve sırt başta olmak üzere yaygın vücut ağrısı, tutukluk, yorgunluk gibi belirtilere neden olan  yumuşak dokunun sistemik bir romatizmal hastalığıdır. ‘Yumuşak doku romatiması’ olarak da bilinir.Bir çeşit iltihaplı olmayan yumuşak doku romatizmasıdır. Kadınlarda erkeklere göre 7 kat daha fazla görülür. Daha çok erişkinlerin (35-60 yaş) hastağıdır. Ağrı fibromiyaljinin en önemli belirtisidir. Omuz, boyun gibi tek bir bölgede olabildiği gibi yaygın olarak da hissedilebilir. Belirtileri, boyun, sırt ağrısı, yaygın vücut ağrısı, sabahları yorgunluk, yataktan kalkmada zorluk, mide ve barsak bozukluklarıdır. Teşhisinde ‘hassas noktalar’ muayene ile kontrol edilir. Bu 18 hassas noktanın 11 tanesinin  pozitif olması durumunda  hastalık pozitif kabul edilir. Kan tahlillerinde bir şey çıkmaz. Tanı sadece muayene ile konur.

Fibromiyalji, tedavisi en zor hastalıklardan biridir. Bunun en önemli sebeplerinin başında, hastanın kişilik özellikleri ve ruh halinin genellikle zor ve karmaşık olması gelir. Mükemmeliyetçi, titiz, işkolik kişilerde biraz daha sık görülmektedir. Depresyon ile fibromiyalji arasında doğrusal bir ilişki vardır.

Tedavide;

1. İlaçlar

2. Hastanın bilgilendirilmesi psikolojik  faktörlerin değerlendirilmesi

3. Egzersiz ve fiziksel tedaviler

4. Alternatif yöntemler

Fibromiyalji  tedavisinde genellikle antidepresan ve nöropatik ilaçlar kullanılmaktadır. Ağrıyı tetikleyen, uyku bozukluğuna neden olan faktörlerin hasta tarafından farkedilip çözülmesi için çaba sarfedilmesi  önemlidir. Egzersiz ve düzenli yapılacak spor aktiviteleri vücuttan birtakım yararlı hormonların salınmasına neden olarak tedavide olumlu etki sağlar.

Alternatif yöntemlerden akupunktur, fibromiyalji tedavisinde en etkili yöntemlerden biridir. Akupunktur ile hem ağrılı hassas noktalar hedef alınır hem de vücuttan birtakım faydalı hormaonların salınımı arttırılarak ağrının azaltılması sağlanır.

Hassas noktalara yönelik ESWT şok dalga tedavisi de fibromiyalji hastalarında bir seçenek olabilir.

Nöral terapi, cilt altı dokulara anestezik madde verilerek yapılan bir enjeksiyon yöntemidir. Sistemik olarak organizmayı düzenleme özelliği olduğu varsayılmaktadır. Fibromiyalji tedavisinde kullanılabilmektedir.

Manuel terapi ve masaj doku kanlanmasını arttırır, eklem hareketlerine yardımcı olur, dolauısıyla ağrı ve hareket kısıtlılığının tedavisinde faydalı olabilmektedir.

Özetle fibromiyalji, teşhisi kolay, tedavisi zor ama mümkün olan  hastalıklardan biridir. Tek bir tedavi yöntemi yerine bütünsel bir yaklaşımla tedavi edilirse başarı şansı artacaktır.

Kliniğimizde fibromiyalji tedavisinde uygun ilaç tedavisi ile birlikte aşağıdaki yöntemler kullanılmaktadır:

• Akupunktur ve elektroterapi
  • Manuel Terapi
  • Nöral Terapi
  • Kuru iğneleme
  • ESWT şok dalga
  • Radyofrekans

Ayrıca facebook'taki fibromiyalji grubumuza üye olarak paylaşımda bulunabilirsiniz.

Uzm Dr Ahmet Sümen

BAM Klinik / Bakırköy Ağrı Merkezi / İstanbul

من اجل ايجاد التشخيص المناسب ومعالجته يرجى اخذ مواعيد
لا تسمحو لاصابات الرياضية، وآلام المفاصل والاضطرابات الهيكل العضمي من ابطاء حركاتكم. حددو مواعيدكم اليوم في مركز باكيركوي للمالجة الألم لكي يتم تشخيصك المناسب من قبل اطباء اوئل مختصين لمعالجة الالم والإصابات و تخفيف الألم الشديدة والعودة إلى نمط حياتك النشطة.