DONUK OMUZ

Donuk omuz sendromu omuz ekleminde ağrı ve hareket kısıtlılığı ile kendini gösteren kronik bir rahatsızlıktır.  Genellikle omuz tendonlarındaki bir hasar ile başlayıp, zamanla omuz eklemini etkileyen bir durumdur. Tip 2 diyabet hastalarında daha sık görülmekle birlikte herkeste olabilmektedir.

Donuk omuz hastalığının en önemli belirtisi omuz hareketlerindeki ağrılı kısıtlanmadır.  Kol yukarı kaldırılamaz ve el sırta götürülemez. Hasta omzunu hareket ettirmeye çalıştığında şiddetli ağrı duyar. Bazen bir sürtünme de hissedebilir.

Tanı, muayene ve görüntüleme yöntemleri ile konur. Donuk omuz klinik bir tanıdır. Yani donuk omuz tanısı sadece muayene ile konur. Diğer yöntemler yardımcı olarak kullanılabilir. Eklem ultrasonu ve manyetik rezonans tanıya yardımcıdır.

Tedavi

Donuk omuz hastalığının tedavisinde fizik tedavinin yeri çok önemlidir. Etkili bir şekilde uygulanırsa omuz eklemi hareketlerinin tamamen normale dönmesi sağlanabilir. Fizyoterapi sırasında hastaya pasif egzersizler yaptırılır ve evde uygulaması için egzersiz programı da verilir. Fizik tedavinin yanı sıra ağrı kesici ve yangı giderici ilaçlar da verilir. Ayrıca günde 3-4 kez 15 dakika süreyle buz torbası uygulamak da fayda sağlar.

Donmuş omuz hastalığına karşı fizyoterapi sırasında bir çok hastada çok şiddetli ağrı gelişir. Bu nedenle hasta fizik tedavi sırasında fizyoterapistin yaptırmaya çalıştığı hareketlere karşı direnç gösterir. Bu direnç ağrının daha da artmasına yol açar.

Donuk Omuz Tedavisi

Donuk omuz tedavisinde ağrıyı ve hareket açıklığını sağlamada fizik tedavinin yanında girişimsel ağrı tedavi yöntemleri de uygulanır. Bunlardan en önemlileri:

1. Eklem içi viscosuplementasyon
  2. Eklem içi kortizon
  3. Eklem içi hidrodiseksiyon
  4. Supraskapuler sinir blokajı

Bu yöntemlerden eklem içi hidrodiseksiyonda, eklem içine kortizon, lokal anestezik ve serum fizyolojik kombinasyonu verilir. Bu kombinasyon, hem ağrının azalmasına hem de eklem zarının esneyerek genişlemesine neden olur. Bu da fizik tedavinin başarı şansını arttrır. Yine aynı müdahale sırasında omuz ekleminin duyusunu taşıyan sinirler geçici olarak devre dışı bırakılır.Son zamanlarda “pulsed radyofrekans” adı verilen ve radyo dalgalarına benzer akımların yaygın olarak kullanılmasına başlanmıştır.

Donuk Omuz tedavisinde bizim önerimiz, ağrı ve hareket kısıtlanmasına yönelik girişimsel tedavilerin aynı anda yapılması; akabinde kaliteli bir fizik tedavi programı ve egzersiz ile sürekliliğin sağlanmasıdır. Bu amaçla, ultrason eşliğinde omuz sinir blokajı , yine ultrason veya skopi görüntüleme altında omuz eklemine önden ve arkadan girişle hidrodiseksiyon dediğimiz eklemi açma tedavisi en uygun yaklaşımdır.