OMUZ TENDON YARALANMALARI

Omuz ağrısının en fazla görülen sebebi omuz tendonlarındaki zedelenmelerdir. Bu zedelenmeler , basit bir yırtıktan, tam yırtık ya da tendon kireçlenmesi ( kalsifik tendinit ) gibi farklı şekillerde görülebilir. Tendon yırtıklarının sebebi ; gençlerde ani zorlanma ya da spor yaralanmaları iken yaşlılarda ise tendon  ve eklem dejenerasyonlarına bağlıdır.

Omuz tendon yırtıkları en çok kol yukarda iken yapılan zorlayıcı ve uzun süren aktivitelere bağlı olarak gelişmektedir. Kol , 90 derecenin üzerinde iken omuz tendonlarının beslenmesi bozulmaktadir. Yeterince kan ve oksijen alamayan tendonda zaafiyet gelişmekte, sonrasında ise yırtılabilmektedir.

Tendon hasarı ilerledikçe, tendonda kronik dönem belirtileri başgösterir. Bu belirtiler, tendonda kalınlaşma, tendon bursasında kronik iltihaplanma ve tam yırtılma olabilmektedir.

Omuz tendonlarında yaralanmaya neden olan rahtsızların en önemlileri şunlardır:

1. Omuz Sıkışma Sendromu ( İmpingiment  Sendromu )
  2. Rotator Manşet Yırtıkları
  3. Kalsifik Tendinopati ( Tendon kireçlenmesi )

Omuz Tendon yaralanmalarının teşhis edilmesinde en önemli basamak fiziksel muayenedir. Muayene sonucunda çok büyük ihtimalle tanı konulur. Tanıyı kesinleştirmek için en çok faydalandığımız görüntüleme yöntemleri; röntgen, ultrason ve MR ‘dır.

Tendon hasarlarının tedavisi , hasarın derecesine göre farklılık gösterir. Yeni başlayan hafif derecedeki bir tendon zedelenmesi kısa süreli istirahat, iltihap giderici ilaçlar ve egzersiz yeterli olabilir. Hasarın derecesi ve süresi arttıkça tedavi süreci de daha komplike hale gelmektedir. Daha ciddi ve kronik dönem hastalarda görüntüleme rehberliğinde iltihap ve ödem giderici enjeksiyonlar, PRP ve proloterapi gibi iyileşmeye yardımcı diğer teknikler gerekebilmektedir. Bu dönemdeki hastalara sıklıkla kaliteli bir fizik tedavis ve rehabilitasyon programı da gerekebilmektedir. Hiçbir tedaviden fayda görmeyen hastalarda cerrahi nadiren gerekebilmektedir.