PİRİFORMİS SENDROMU

Siyatik sinir, vücudumuzdaki en büyük sinirlerin başında gelmektedir. Belin alt kısmındaki omurilikten çıkıp bacağın arkasından ayak parmak ucuna kadar iner. Bacağımızdaki kasların üçte ikisini çalıştıran bir sinirdir.

Siyatik sinir, kalça bölgesinde piriformis denen kasın altından geçerken, baskıya maruz kalabilir. Bu maruziyetin bazı nedenleri vardır. Kasın aşırı gerilmesi, kasılması, iltihaplanması, tetik nokta rahatsızlığı, uzun süre oturma, arka cepte cüzdan taşıma gibi nedenler buna sebep olabilmektedir. Kalçadan yapılan enjeksiyonlara bağlı olarak da siyatik sinir hasar görebilmektedir. Bu tür bir siyatik hasarı genellikle daha ciddi siyatik sinir yaralanması ile sonuçlanır ve sinir sıkışma sendromundan daha farklı olarak değerlendirilir.

Hastalığın belirtileri, kalçadan uyluk arkasına ve ayağa doğru vuran ağrı, ayakta uyuşma, karıncalanma ve ilerleyen dönemde güç kaybıdır.

Muayenede, siyatik sinire özel bazı noktalara bastırmakla hassasiyet ve ağrı mevcuttur. Siyatik sinire ve piriformis kasına yönelik yapılan germe testleri pozitiftir. Siyatik sinirin çalıştırdığı kaslarda güç kaybı olabilir. Ayak bilek refleksinde azalma ve dizin alt kısmında his kaybı görülebilir.

Teşhisi genellikle çok kolay değildir. Çünkü bu tür bir ağrıya sebep olabilecek çok sayıda patoloji mevcut olup, bunları ayırmak her zaman kolay olmayabilir. Siyatik ağrısına benzer şikayete neden olabilen diğer rahatsızlıklar; bel fıtığı, obturator sinir sıkışması, sakroiliak eklem problemleri, myofasyal ağrı sendromu, faset sendromu vs. gibi. Siyatik nöropatiden şüphe duyulan hastada öncelikle yapılması gereken tetkik elektromiyografidir ( EMG ). EMG, sinir ve kas hastalıklarının teşhisini sağlayan mükemmel bir yöntemdir. EMG sayesinde kalça ve uyluk ağrısının bel fıtığına mı yoksa siyatik sinir sıkışmasına mı bağlı olduğunu ayırt edebiliriz. EMG 'ye ek olarak röntgen , ultrason ve gerekirse MR ile değerlendirme gerekebilir.

Piriformis kasına bağlı siyatik nöropatisinin tedavisinde, ağrının azaltılması için ilaç tedavileri, piriformis kasına yönelik açma - germe egzersizleri, siyatik sinir blokajı, piriformis kas enjeksiyonu, fizik tedavi yöntemleri uygulanabilir.

Siyatik sinir blokajı ve piriformis kas enjeksiyonları, son derece etkili yöntemler olup, ultrason eşliğinde yapıldığında daha başarılı ve güvenli olabilmektedir.

Sağlıklı günler dileklerimle

Uzm Dr Ahmet SÜMEN