SJÖGREN SENDROMU

Sjögren Sendromu dış salgı bezlerinin etkilendiği bağışıklık sistemini ilgilendiren romatizmal bir hastalıktır. Vücudumuzun bağışıklık sisteminin bir şekilde hedef şaşırması ile kendi hücrelerine saldırması ve hasar vermesi neticesinde oluşur. Sjögren sendromunda da bağışıklık sistemi en çok  dış salgı bezleri, tükrük, gözyaşı, alt ve üst solunum yolu salgı bezlerine zarar verir. Bu yüzden hastalığın en önemli belirtileri ağız ve göz kuruluğudur. Ayrıca kas iskelet sistemi ile birlikte birçok iç organ tutulumu da olabilmektedir. Hastalık, tek başına görülebileceği gibi , diğer iltihaplı romatizmalar ile birlikte de görülebilmektedir. Kadınlarda 8-10 kat daha fazla görülür.

Sjögren Sendromunun Belirtileri

• En önemli belirtisi ağız ve göz kuruluğudur. Bunun dışında boğaz kuruluğu, vajinal kuruluk, ciltte kuruluk da olabilir.
  • Eklemlerde ağrı, şişlik, tutukluk.
  • Cilt kuruluğu.
  • Sürekli yorgunluk.
  • Sürekli kuru öksürük.
  • Alt ve üst solunum yolu enfeksiyonları.

Sjögren Sendromu Tanısı

Teşhis için bazı kan tahlilleri , ağrılı eklemlere yönelik görüntülemeler gerekebilir.

Göz kuruluğu için ‘schrimer testi’ yapılır.

Ağız kuruluğu için ise tükrük testi yapılır.

Tükrük bezlerinden biyopsi yapılması da tanıda faydalıdır.

Sjögren Sendromu Tedavisi

Esas tedavisi romatizmayı durduran ilaçlardır. Bunlarla hastalığın ilerlemesi yavaşlatılır ya da durdurulur. Ekl olarak ağız ve göz kuruşuğu için koruyucu önlemler alınmalıdır. Örneğin, göz kuruluğu için göz damlaları kullanılması önemlidir. Diş çürüklerinin önelenmesi içinde ağız hijyenine dikkat edilmesi gerekir.