OMUZ AĞRILARI

Omuz eklemi yapısı itibarı ile vücudun en karmaşık eklemidir. Altı yönde harekete imkan vermesi nedeni ile sakatlanmalara ve hastalıklara son derece yatkındır. Fizik tedavi rehabilitasyon uzmanı olarak ağrılı omuz vakaları ile günlük pratiğimizde çok sık karşılaşmaktayız.

Omuz Ağrılarının Sebepleri Nelerdir?

Omuz ağrıları omuz ekleminin kendisinden kaynaklanabileceği gibi başka bir bölgeden omuza yansıyan ağrılar da olabilir. Omuz eklemi dışından kaynaklanan omuz ağrılarının en sık nedeni boyun fıtıklarıdır. Boyun fıtığına bağlı olarak kola giden sinirler sıkıştığında hasta ağrıyı omuzunda hissedebilir. İyi bir muayene ile omuz ağrısının omuz ekleminin kendisinden mi yoksa başka bir bölgeden mi kaynaklandığı kolayca anlaşılabilir.

Omuza yansıyan ağrıların en önemli nedenlerinden biri de kalp krizidir. Özellikle yeni başlayan sol omuz ağrısı olan orta ve ileri yaştaki hastalarda kalp krizi ihtimalini kesinlikle unutmamak  gerekir.

Omuzun kendisinden kaynaklanan ağrıları iki başlık altında toplayabiliriz. 1- Omuzun yumuşak dokularından kaynaklanan ağrılar. 2- Kemik ve eklem kaynaklı ağrılar. Omuz ağrılarının %95’ inden fazlası omuzun yumuşak dokularından kaynaklanır. Yani kas , tendon ve bursa dediğimiz dokuların yaralanması. Omuz problemlerinin çok az bir kısmı kemik ve eklem kaynaklıdır.

Omuz Ağrılı Hasta Hangi Uzmana Başvurmalıdır ?

Omuz ağrılı hastanın fizik tedavi rehabilitasyon uzmanına başvurması gereksiz zaman ve para kaybını önleyeceği gibi doğru teşhisin en kısa zamanda konulmasını sağlayacaktır. Çünkü fizik tedavi uzmanlığı boyun fıtığı, tendon yırtığı, kas ağrısı, kireçlenmeler ve omuz ağrısının olası tüm sebepleri hakkında yeterli bilgiye sahip olan yegane uzmanlık dalıdır.

‘’ Fiziyatri uzmanlığı ( Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon ), omurga ve eklem ağrılarının teşhis ve tedavisinde otorite olan tek uzmanlık branşıdır ‘’

Omuz Ağrısında Ne Gibi Tetkikler Gerekebilir ?

Omuz ekleminin röntgeni kemik yapıyı iyi gösterse de omuz ağrılarının çok büyük bölümü yumuşak doku kaynaklıdır. Bu nedenle röntgen filmi daha çok kireçlenmenin beklendiği ileri yaş hastalarında istenir. Omuzu en iyi değerlendiren yöntem omuzun manyetik rezonans (MR) görüntülemesidir. Omuzdaki kemik ve yumuşak dokuları son derece iyi gösterir. Sinir yaralanması düşünülen hastalarda ise EMG tetkiki gerekebilir. Son yıllarda ultrason teknolojisindeki gelişmelere paralel olarak omuz ağrılarının teşhis edilmesinde ultrason birinci sıraya yerleşmiştir.

‘’ Omuz problemlerinin teşhisinde eklem ultrasonu, tecrübeli bir uzman tarafından uygulandığında etkili ve yeterlidir ‘’

Omuz Ağrılarında Hangi Tedaviler Uygulanmaktadır ?

Akut gelişen şiddetli omuz ağrılarında kolun istirahati ve buz uygulama son derece önemlidir. Burada istirahatten kastedilen omuzu mümkün olduğunca az kullanmaktır. Ağrı kesici ve günde 3-5 kez 15 dakika buz uygulama ile akut omuz ağrılarının büyük kısmı düzelir. Omuz askısı kolunu taşıyamayacak kadar şiddetli ağrısı olan hastalarda, yada travmatik omuzlarda kullanılabilir. Askı süresi mümkün olduğunca kısa tutulmalıdır. Aksi takdirde omuz ekleminin donmasına sebep olacaktır.

Tedavi sonucu başarısız ise MR ile değerlendirme gereklidir. Omzun bursit, tendinit, tendon yırtığı, tendon sıkışması gibi problemlerinde sonraki aşama genelde fizik tedavi uygulamalarıdır. On-onbeş seanslık bir fizik tedavi çoğu zaman yeterli olmaktadır. Bazen kortizon enjeksiyonu uygulamak iyi sonuç verebilir.

Kronik omuz ağrılarında ise tedavi yaklaşımı daha farklıdır. Bu aşamada da fizik tedavi uygulamaları son derece önemli yer tutar. Eklem hareket açıklığını ve kas gücünü artırmaya yönelik egzersiz uygulamaları da genelde fizik tedavi uygulamaları ile beraber kullanılmaktadır. Omuz kireçlenmelerinde omuzdan Sodyum Hyalurinat (halk arasında bilinen adıyla horoz ibiği) iğneleri yapılabilir. Yine omuzun her türlü kronik yumuşak doku romatizmasında kortizon enjeksiyonları son derece başarılı bir şekilde uygulanabilir.

Omuza Kortizon Enjeksiyonu Yapmak Sakıncalı mıdır?

Omuzda kortizon enjeksiyonu bir kaç farklı bölgeye yapılabilir. Aynı bölgeye yılda ikiden fazla olmamak kaydı ile yapılmasında sakınca yoktur. Hipertansif ve diyabetik hastalarda diyet ve tuz kısıtlamasına dikkat edilmelidir.

Kortizon enjeksiyonu iki farklı şekilde yapılabilmektedir. Birinci yöntemde herhangi bir yardımcı araç olmadan iğneyi kemiklerin arasına, tahmini olarak en doğru bölgeye uygulamaktayız. Bu klasik yöntemde başarı oranı yaklaşık %50 civarındadır. İkinci ve son yıllarda tercih ettiğimiz yöntemde ise ultrason cihazı yardımı ile iğne ucunu takip ederek uygulamayı gerçekleştiriyoruz. Bu yöntemle iğneyi yapılması gereken bölgeye %100’a varan doğrulukla yapabilmekteyiz ve başarı oranımız da %50’den %90’a çıkmaktadır.

Donuk Omuz Nedir ve Nasıl Tedavi edilmelidir?

Donuk omuz daha çok diyabetli hastalarda görülen ve bilinmeyen bir sebeple omuz eklemini çevreleyen kapsulün kalınlaşıp sertleşerek eklem hareketlerini kısıtlamasıdır. Donuk omuz tedavisinde, öncelikle ağrı ve iltihabı tedavi etmek kritik öneme sahiptir. Çünkü ağrı ve iltihap devam ettiği sürece hasta egzersiz ve fizik tedaviye yanıt vermeyecektir. Bu yüzden bizim önerimiz; öncelikle omuza sinir blokajı ile birlikte ultrason görüntüleme rehberliğinde iğne ile eklemi açma tedavisi; ardından kaliteli bir fizik tedavi uygulanmasıdır.  Askı kullanmak ve kolu hareketsiz bırakmak donmayı hızlandırdığından sakıncalıdır.

‘’ Donuk omuz tedavisinde öncelikle ağrı ve iltihabın giderilmesi kritik öneme sahiptir ‘’

Omuz Tendon Yırtılmalarında Tedavi Yaklaşımı Nasıl Olmalıdır:

Omuz tendon yırtıklarının tedavisine karar verirken hastanın yaşı, mesleği, ağrısının şiddeti gibi parametrelere dikkat edilir. Öncelikle ağrı ve iltihap giderilir. Tendon iyileşmesi için PRP, hyaluronik asit gibi enjeksiyon yöntemleri uygulanabilir. Kapsamlı bir fizik tedavi ile kaslar ve bağlar güçlendirilir.

Omuz ağrıları hakkında daha fazla bilgilenmek ve uzman doktorumuzdan randevu almak için lütfen arayınız. 0212 435 0 667 – 0505 861 63 39