MYOFASYAL AĞRI SENDROMU

Myofasyal ağrı sendromu, kas dokusunun doğal yapısının bozularak daha sert bir  hale dönüşmesi sonucunda gelişen, ağrı, sertlik ve hareket kısıtlılığı ile karakterize bir rahatsızlıktır.  Tetik nokta rahatsızlığı, bölgesel kas sendromu, bölgesel kas ağrısı, bölgesel fibromiyalji , kulunç olarak da bilinmektedir. En sık olarak omuz üstü, boyun ve sırt kaslarında görülmektedir.  Kadınlarda biraz daha fazla görülmektedir. Ancak fibromiyaljide olduğu gibi kadınlarda 7 kat değilde yaklaşık 2 kat fazla görülmektedir.

Tetik nokta nasıl oluşur? Özellikleri nelerdir?

Tetik nokta, kasa gelen aşırı bir stress sonrası kas liflerinde zedelenme; ve bu zedelenme sonucunda zaman içerisinde kas içinde kalsiyumdan zengin fibrosit denilen bir dokunun oluşmasıdır. Bu sert doku, kasın uzunluğunda kısalmaya neden olarak eklem hareketinde kısıtlanmaya neden olur.

Tetik nokta oluşumuna sebep nedir?

En sık görülen  neden kasın aşırı zorlanmasıdır. En tipik örneği, boyun kaslarının ani zorlanması ya da masa başı çalışanlarında olduğu gibi uzun süreli ama yavaş bir şekilde kasılması ve gerilmesidir. Psikolojik stress bir diğer önemli sebeptir. Ani gelişen ya da uzun süreli psikolojik stress, kaslarda sürekli bir baskı ve gerilim yaratır. Bu da tetik nokta oluşumu ile sonuçlanır. Özellikle dirençli tetik noktalarda gördüğümüz en önemli etken omurga  fıtıklarına bağlı sinir baskısıdır. Yani tetik noktaya sebep olan üçüncü etken sinire baskı yapan fıtıklardır. En çok boyun fıtıklarında görülmektedir.

Tetik nokta kendiliğinden geçer mi?

Evet. Tetik noktaların  oluşumuna sebep olan stress ortadan kalkarsa kendiliğinden geçebilir ya da pasif hale gelebilir. Yani, muayenede elimize sert tetik nokta hissi gelir ancak bu hiçbir şikayete neden olmaz, ağrı ve hareket kısıtlılığı yapmaz.

Tetik nokta nasıl tedavi edilir?

Tedavide bir çok yöntem vardır. Ancak , hastanın şikayetlerinin dikkatle dinlenmesi ve ayrıntılı bir muayene yapılması önemlidir. Çünkü tetik noktanın altında yatan sebep eğer bir fıtıksa, uygulayacağımız tedaviler yetersiz kalacak ve zaman kaybettirecektir. Tetik nokta tedavisinde en etkili ve en sık kullanılan yöntem tetik nokta enjeksiyonudur. Dikkatli bir şekilde tetik nokta içerisine iğne ile girilerek az miktarda iyileşmesine yardımcı ilaç enjekte edilir. Bu tedavi genellikle çok hızlı bir şekilde iyileşme sağlar. Bazı hastalarda 3-5 defa tekrarlamak gerekebilmektedir. Diğer tedavi yöntemleri; sprey- germe tekniği, kuvvetli basınç uygulama, masaj, kuru iğne, ESWT şok dalga tedavisi, lazer ve fizik tedavi olarak sayılabilir.  Germe egzersizleri, kasın eski uzunluğuna kavuşması için mutlaka düzenli olarak yapılmalıdır.

Özetle;

• Özellikle omuz üstü, boyun ve sırt kısımlarında sıklıkla görülen kas sertlikleri tetik nokta olabilir.
  • Tetik nokta vücudumuzda bir çok bölgede görülebilmektedir. ( Resim )
  • Tetik noktanın en sık sebebi kasın ani ya da yavaş bir şekilde aşırı zorlanmasıdır. En sık stressli banka ve ofis çalışanlarında görülmektedir.
  • Tedaviye dirençli tetik noktaların altında yatan en önemli sebep boyun ya da bel fıtığıdır.
  • Tetik nokta tedavisi genellikle kesindir, ancak fibromiyaljide kesin tedaviden bahsetmek oldukça zordur. Ancak her ikisi de tekrarlayabilen hastalıklardadır.
  • Tetik nokta tedavisinde, tetik noktanın içine iğne girmesi en etkili tekniktir. Bu işlemde sadece kuru iğne batırılabileceği gibi, düşük dozda anestezik ilaç da verilebilmektedir.
  • Eklem hareketinin açılması ve tekrarlamaması için düzenli germe ve gevşeme egzersizleri yapılmalıdır.

Sağlıcakla kalın.

Uzm Dr Ahmet Sümen