Röntgen ve MR

Kas, kemik ve eklem sorunlarında, omurga ve diğer iskelet sistemini ilgilendiren ağrıların teşhis edilmesinde röntgen ve manyetik rezonans ( MR ), günümüzde halen en çok kullanılan teşhis yöntemleridir. Her ne kadar son yıllarda gelişme gösteren ultrasonografi, gelecekte röntgen ve MR'ın yerini önemli oranda alacak gibi görünse de, ultrasonografinin çok fazla tecrübe ve bilgi birikimi gerektirmesinden dolayı daha uzunca bir süre bu görüntüleme yöntemlerini öncelikli olarak kullanacağız.

Kliniğimizde girişimsel tedavilerde kullandığımız skopi cihazı ile röntgen çekimi de yapabilmekteyiz. Ayrıca MR gerekli olan hastalarımızı da anlaşmalı olduğumuz MR merkezine yönlendirerek hızlı bir şekilde sonuç alabilmekteyiz.

Manyetik Rezonans ( MR ) avantajları :

• MR, radyasyon içermez. Bilgisayarlı tomografi ve röntgende radyasyon vardır. MR ve ultrasonda radyasyon yoktur.
  • MR, hem kas, tendon gibi yumuşak dokuları hem de kemiğin içini gösterir. Tomografi, yumuşak dokuları iyi göstermez. Tomografi sadece kemik dokuyu incelemede avantajlı olabilir.
  • MR, bazı girişimsel tanı ve tedavilerde navigasyon olarak kullanılabilir.

MR ‘ın olumsuz yanları :

• Kapalı alan fobisi olan kişiler için önemli bir sorundur. Açık MR kalitesi halen istenilen düzeyde değildir. Açık MR oldukça pahalıdır.
  • MR, abartılı gösterir. MR ‘da küçük bir sorun büyük bir sorunmuş gibi algılanabilir.
  • Vücudunda metal parka olanlar MR’a giremezler. Kalp pili olan hastalar için önemli bir sorundur.
  • Fizyolojik durum hakkında iddialı değildir. İltihabın gösterilemsinde ultrason dopller özelliği daha avantajlıdır.

Röntgen avantajları :

• Kemik ve eklemlerin görüntülenmesinde halen rutin olan ve en fazla tercih edilen yöntemdir. Doğumsal ya da sonradan kazanılan şekil bozuklukları, kireçlenmeler, kemik büyümeleri gibi birçok sorunu teşhis etmede yardımcıdır.
  • Hızlı, ucuz ve kolay ulaşılabilir olması önemli bir avantajdır.
  • Tecrübe gerekmekle birlikte hekimlerin çoğu tarafından yorumlanabilir.

Röntgen olumsuz yanları :

• Radyasyon içerir. Hamileler için risklidir.
  • Kas, tendon, bağ gibi yumuşak dokuları göstermez.  Eklem kıkırdağı için yetersizdir.