ARTRIT (EKLEM İLTİHABI) NEDIR?

Artirt yani eklem iltihabı,  bir eklemin şişmesi, iltihaplı su toplaması sonucunda ortaya çıkan ağrılı bir durumdur. Artrit sebepleri çok çeşitli olabilir. Romatizmal, metabolik, kan hastalıklarına bağlı, travmatik nedenler artrit yapabilir. Aynı anda tek ya da bir çok eklemde artrit gelişebilir.

Eklem ağrısı ve şişliği olan bir hastada mutlaka eklem iltihabı yapan nedenler ayırt edilmeye çalışılmalıdır. Bunun için dikkatli ve titiz bir muayene, röntgen, eklem ultrasonu, MR, eklem sıvı analizi  ve bazı kan tetkikleri gerekir. Bu yöntemlerden erken dönemde en faydalı olanları eklem ultrasonu , eklem sıvısı analizi ve kan tahlilleridir.

Yeni başlayan bir tek eklem iltihabının ( monoartrit ) en önemli sebepleri arasında enfeksiyon yani mikroplu iltihap gelir. Oldukça nadir görülen bu durum hasta için can sıkıcı olabilir. Bunun dışında, gut hastalığı, travmatik durmular, iltihaplı romatizmalar ve kireçlenme de tek eklem iltihabı yapabilir.

Birden çok eklemde iltihap ( poliartrit ) yapan durumlar ise,behçet hastalığı, romatoid artrit, ankilozan spğondilit gibi  iltihaplı romatizmalar, ilaç reaksiyonları, enfeksiyonlar, bazı kanser türleri örnek olarak verilebilir.

Eklem iltihabının kesin teşhisi konduktan sonra tedaviye geçilir. Tedavide, romatizmal ilaçlar, enfkesiyon varsa antibiyotikler, ağrı kesiciler kullanılabilir. Eklem sıvısını boşaltma ve bu sıvının mikroskopla incelenmesi önemlidir. Eklem içine bazı iltihap giderici ilaçlar enjekte edilerek hızlı bir sonuç almak mümkün olabilir. Nadiren, dirençli ve geçmeyen eklem iltihaplarının tedavisinde cerrahi gerekebilmektedir.