AYAK EKLEM İLTİHAPLARI

Ayak eklem ilthaplarına yaklaşım diğer eklem iltihaplarından farklı değildir. Birçok iltihaplı romatizmal hastalıkta ayak eklemleri tutulabilir. Romatoid artrit, reaktif artirt, sedef artriti, ankilozan spondilit gibi. Özellikle 2 hastalıkta ayak eklemleri ön planda tutulmaktadır. Reaktif artrit ve gut artriti. Reaktif artrit, vücuda giren bir mikrobu yoketmeye çalışan antikorların hedef şaşırarak ayak eklemlerine saldırması ve hasar vermesi sonucu oluşur. Bu enfeksiyon ajanı, idrar yollarından, boğazdan ya da ayak tırnaklarından kaynaklanabilir. Değerlendirmede, ayrıntılı bir muayene, röntgen ve ultrason görüntüleme, kan tetkikleri gerekir. Ayrıca , enfeksiyondan şüphelenilen bir bölge varsa kültür yapılabilir. Örneğin, idrar analizi, idrar kültürü, ayak tırnak mantarlarına yönelik mikroskobik değerlendirme ve kültür gibi. Reaktif artrit tedavisinde akut – şiddetli dönemde istirahat, buz uygulaması ve iltihap giderici ilaçlar verilir. Tartışmalı olmakla birlikte antibiyotik tedavisi de başlanabilir.

Gut artriti, protein metabolizmasındaki bir enzim eksikliğinde kaynaklanan, vücutta ürik asit denen maddenin birikmesiyle eklemlerde iltihaba neden olan bir rahatsızlıktır. Fazla et tüketenler, düzenli alkol alanlar, yüksek kolesterol düzeyleri ve şeker hastalarında risk yüksektir. Gut artirtinin en fazla görüldüğü eklem ayak başparmağı eklemidir. Hasta, bir sabah kalktığında ya da gecenin bir yarısı ayak başparmağında şiddetli bir ağrı, sancı, şişlik ve kızarıklık ile uyanır. Gut artirtinin tedavisinde kolşisini ilacı genellikle hızlı bir düzelme ve tedavi sağlar. Yeterli gelmez ise kortizon kullanmak gerekebilir. Şiddetli eklem iltihabı geçtikten sonra ürik asit düzeyini düşürücü tedavilere geçilir.

Uzm. Dr. Ahmet SÜMEN – Ayak Eklem İltihapları