BEL AĞRILARI ve NEDENLERİ

Bel ağrısı günümüzde en sık karşılaştığımız sağlık sorunlarından biridir. Erişkinlerin üçte ikisinden fazlası hayatları boyunca en az bir defa  omurga eklem sorunu yaşamaktadır. Bel ağrısı nedenleri yaşanmaya başladığı takdirde hem yaşam kalitesinde bozulma ve ciddi ekonomik iş gücü kaybına neden olmaktadır.

Omurgamızda ağrıya  duyarlı olan pek çok yapı vardır. Bağlar, lifler, kaslar, kemik zarı, faset eklemler, diskler ve sinir köklerinin etkilenmesi sonucunda ağrı gelişebilir. Ağrının sebebi mekanik, metabolik, romatizmal, enfeksiyöz ve tümöral olabilir.

Ağrı süresi 6 haftadan daha kısa ise akut, 3 aydan daha uzun sürüyor ise kronik olarak kabul edilir. Ağrının süresi artıkça yani kronikleştikçe tedavisi giderek zorlaşmakta, tedavi maliyetleri artmakta ve hastanın yaşam kalitesini düşürüp, iş gücü kaybını artırmaktadır.

Ağrının yayılımı da teşhiste oldukça yardımcıdır. Belden bacağa vuran ağrılar muhtemel sinir baskısına yol açmış bir bel fıtığına bağlı olabilirken, dizin altına geçmeyen ağrılar, mekanik zorlanmaya ya da sakroliak eklem sorunlarına bağlı olabilmektedir. Ayrıca, iç organlara bağlı bazı patolojilerin ağrısı da bel bölgesinde hissedilebilir. Örneğin, mide ülseri, safra kesesi iltihabı, böbrek taşları gibi.

Ağrının bel hareketleri ile ilişkisi de oldukça önemlidir. Hareketle artan, istirahatle azalan bel ağrıları daha çok mekanik nedenlere bağlıdır. Tam tersi durumda yani, istirahatle artan, hareket ettikçe azalan türdeki ağrılar ise iltihaplı romatizmalara işaret eder. Özellikle sabahları bel hareketlerinde tutukluk sertlik gibi yakınmalar varsa ve bu şikayetler 1-2 saat kadar sürüyorsa iltihaplı romatizmadan şüphelenmek gerekir.

Omurga Disk Sıkışması Nedir?

Omurga Disk sıkışma ile karşılaşan günümüzdeki hastalar ilk öncelik sebebi ağırlık kaldırmaları ve eklem ve omurga aralarına yük sıkıştırması ile olan ağrılar ile meydana gelmektedir. Sorunları olan bir hastada kırmızı bayraklar dediğimiz acil durumları mutlaka gözden geçirmek gerekir. Bel ağrısı nedenleri hakkında iyi analiz yapmak ve sebeblerini iyi bilmemiz gerekmektedir. Bu durumda ağrı ile birlikte halsizlik, ateş gibi bulgular varsa enfeksiyon hastalıkları, aşırı kilo kaybı, aşırı  gece terlemeleri gibi belirtiler varsa kanser şüphesi, ani ve hızlı gelişen bacaklarda güçsüzlük, yürüyememe, idrar ve büyük abdesti yapamama gibi bir durum varsa omurilik felci düşünmek gerekir.

Bel ağrısı nedenleri olabilecek bu kadar çok sebep varken dikkatli ve ayrıntılı bir muayene yaparak olası tanıları en aza indirip en doğru tetkikleri istemek gerekir. Teşhis için en çok kullandığımız yöntemler, röntgen, MR , EMG ve kan tahlilleridir.

Tedavisini yaptığımız bel ağrısı nedenleri:

• Bel fıtığı
  • Kanal daralması
  • Bel kireçlenmesi
  • Mekanik bel ve omurga ağrısı
  • Faset eklem sendromu
  • Cerrahi sonrası ağrı sendromu