NOKTA ATIŞ YÖNTEMİ İLE BEL FITIĞI TEDAVİSİ

ATV ANA HABER

NOKTA ATIŞ YÖNTEMİ İLE AMELİYATSIZ BEL FITIĞI TEDAVİSİ

Ameliyatsız bel fıtığı tedavisinde kısa süreli ( 2-7 gün ) istirahat, bel korsesi ve  ağrı kesici – kas gevşetici ilaçlar ile hastaların önemli bir kısmı normal hayatına geri dönebilir. Fizik tedavi uygulamaları ve rehabilitasyon süreci ile bel fıtığının tekrarlaması önlenmeye çalışılır.

Ameliyatsız bel fıtığı tedavisinde nokta atışı

Standart yöntemlerden fayda görmeyen hastalarda en etkili tedavilerin başında nokta atışı enjeksiyonlar gelir. Belden iğne tedavilerinden biri olan transforaminal epidural enjeksiyonlar Dr. Ahmet Sümen tarafından 2013 yılında nokta atışı olarak isimlendirilmiş ve ülkemizde yaygın kabul görmüştür. Bel fıtığı tedavisinde epidural nokta atışı enjeksiyonlar skopi ya da ultrason görüntüleme altında hafif bir lokal anestezi ile ağrısız , konforlu bir şekilde yapılabilmektedir. Nokta atışı iğne tedavisinde, görüntüleme altında fıtığın olduğu sinir kanalına kortizon , lokal anestezik ve serum fizyolojik karışımı verilir. Bu sayede fıtığın bir miktar küçülmesi ,büzüşmesi, sinir kökündeki ödemin iltihabın giderilerek sinirin iyileşmesi sağlanır. Bel fıtığı nokta atış tedavisinin başarı ortalaması %80 – 90 arasındadır.

Bel fıtığı tedavisinde epidural enjeksiyonlar nasıl uygulanır ?

Bel fıtığı tedavisinde epidural enjeksiyonlar üç şekilde uygulanır. Orta hat enjeksiyonları daha çok santral fıtığı olanlarda veya kanal daralması olan hastalarda tercih edilir. Kaudal epidural dediğimiz yöntemde ise kuyruk sokumunun üstünde giriş yapılır. Daha çok belin en alt kısmının fıtıklarında ( L5-S1 ) ya da ameliyat olmuş hastalarda tercih edilmektedir. Bel fıtığı nokta atış tedavisi olarak isimlendirdiğimiz transforaminal epidural enjeksiyonlar ise ağrısı bacağa vuran hastalarda en çok tercih ettiğimiz yöntemdir.

Bel fıtığı tedavisinde yeni gelişmeler nelerdir ?

Ultrason ve MR görüntülerini birleştiren füzyon teknolojisi karaciğer ve prostat biyopsilerinden sonra bel fıtığı tedavisinde de kullanılmaya başlandı. Uzm. Dr. Ahmet Sümen tarafından geliştirilen bu yöntemde hastanın bel fıtığı MR görüntüleri gelişmiş bir ultrason cihazına yüklenerek hem ultrason hem de MR görüntüleri birleştirilir; böylece ultrason rehberliğinde daha güvenli ve daha etkili bir nokta atışı enjeksiyon yapmak mümkün hale gelir. Bu sistemin en önemli avantajı hastanın ve tedaviye katılan sağlık personelinin maruz kaldığı radyasyon dozunu azaltması ve tedavinin başarı şansını arttırmasıdır.

Bel fıtığı tedavisinde disk içi girişimsel yöntemler nelerdir ve Bel fıtığı tedavisinde radyofrekans etkili olur mu ?

Bel fıtığı tedavisinde birçok disk içi girişimsel yöntem mevcuttur. Bunlar halen araştırma safhasında olup her bel fıtığı için uygun değildir. Başlangıç ve orta derecedeki bazı bel fıtıklarında uygulanabilir. Görüntüleme altında disk içine ozon verilmesi , radyofrekans veya lazer ile yakma tedavisi, basınçlı su ile diskin için bir miktar boşaltma tedavileri bunlardan bazılardır.

Bel fıtığından ameliyat olmuş hastalarda neler yapılır ?

Bel fıtığı nedeniyle ameliyat olmasına rağmen ağrısı geçmeyen hastalarda öncelikle bunun sebebi araştırılmalıdır. Yanlış ameliyat tekniği, yanlış fıtığın alınması , yanlış teşhis , sinir kanalında yapışıklık oluşması , enfeksiyon  bu sebeplerden bazılarıdır. En çok karşılaştığımız sorun ise fıtığın aynı yerden tekrarlamasıdır ( Nüks fıtık ). Ameliyatlı bel fıtığı hastalarında da kişiye özgü tedavi stratejileri belirlenmelidir. Ameliyat olmasına rağmen ağrısı devam eden ya da fıtığı tekrarlayan hastalarda da nokta atışı enjeksiyonlar başarıyla uygulanabilmektedir.

Özetle ameliyatsız bel fıtığı tedavileri ile hastaların yüzde 95’i eski sağlına kavuşur. Ancak bel fıtığı tekrarlayabilen bir rahatsızlık olduğu için, beli zorlayıcı aktivitelerden kaçınmak, düzenli egzersiz yapmak ve bunları uzun yıllar sürdürmek gereklidir.