AMELİYATSIZ BOYUN FITIĞI TEDAVİSİ MÜMKÜN

AMELİYATSIZ BOYUN FITIĞI TEDAVİSİ

Boyun ağrısının en önemli nedenlerinden biri olan boyun fıtığı, omurlar arasındaki disk dediğimiz yapının, zorlanma, ağır kaldırma gibi aktiviteler sonrasında etrafındaki liflerin yırtılarak sinir kanalına doğru çıkıntı yapmasıdır. Özellikle masa başı ve ofis çalışanları boyun fıtığı açısından risk altındadırlar. Belirtileri genellikle boyunda ağrı, sırt ve kol ağrısıdır. Bu ağrı hareketle, ağır kaldırmakla, öksürük ve hapşırıkla artar, kola doğru yayılım gösterir. Sinir kökü hasarına bağlı olarak elde ya da kolda uyuşma , karıncalanma ve güç kaybı gelişebilir.

Boyun fıtığı nasıl teşhis edilir ?

Öncelikle boyun ağrısına yönelik detaylı bir fiziksel muayene yapılmalıdır. Boyun fıtığı şüphesi olan hastalarda manyetik rezonans ( MR ) görüntüleme gereklidir. Röntgen ve tomografi de tanıya yardımcı olabilir.

Boyun fıtığı tedavisi

Muayene sonucunda kolunda ciddi bir güç kaybı olmayan hastalarda öncelikle ameliyatsız boyun fıtığı tedavisi uygulanır. Boyun fıtığı tedavisinde ameliyatsız yöntemler, ağrı kesici kas gevşetici ilaçlar, kısa süreli boyunluk, fizik tedavi uygulamaları ve nokta atışı epidural enjeksiyonlardır.

Epidural Enjeksiyonlar ( Nokta Atış Tedavisi )

Bel fıtığı tedavisinde olduğu gibi boyun fıtığı tedavisinde de hedefe yönelik yapılan enjeksiyonlar Dr. Ahmet SÜMEN tarafından 2013 yılında nokta atışı olarak isimlendirilmiştir. Boyun fıtığı tedavisinde epidural enjeksiyonlar iki şekilde uygulanır. Orta hat epidural enjeksiyonu, skopi görüntüleme rehberliğinde C7-T1 seviyesinden yapılır. Çok sayıda ve orta hat fıtığı olan hastalarda tercih edilebilir. Transforaminal epidural enjeksiyon ( Nokta Atışı ) ise ultrason ve skopi görüntüleme rehberliğinde yapılabilmektedir. Günümüzde boyun fıtığı tedavisinde daha çok ultrason altında nokta atışı tedavilerini tercih etmekteyiz. Ultrason, hem radyasyon içermez hem de damar, sinir gibi hayati dokular ultrason ile rahatlıkla görülebildiği için olası damar ve sinir yaralanması riski oldukça düşük olur.

Tetik nokta tedavisi ( Kulunç Tedavisi )

Boyun fıtığı sinir köküne baskı yapan hastaların hemen hemen hepsinde boyun ve sırt kaslarında kulunç dediğimiz tetik noktalar oluşur. Bu tetik noktaların da boyun fıtığı ile birlikte tedavi edilmesi gerekir. Özel bir enjeksiyon tekniği ile bu tetik noktalara girilerek bir miktar ilaç verilir. Bu tedavi sonrasında boyun ve sırt ağrısında genellikle ciddi bir azalma görülür.

Boyun fıtığı için fizik tedavi yöntemleri nelerdir ?

Akut dönem bahsettiğimiz tedavilerle geçirildikten sonra boyun fıtığına yönelik fiziksel tedaviler ve rehabilitasyon süreci başlar. Fiziksel tedavilerden elektrik, ağrının azaltılmasında; yüzeyel ve derin ısıtıcılar ile lazer, dokuların esnekliğininin tekrar kazanılmasında; traksiyon ise fıtığın geri itilmesinde etkilidir. Tedavi edici egzersizler adının verdiğimiz özel egzersizler, Fizik Tedavi Uzmanı tarafından her hastaya özel olarak belirlenir. Bu egzersizler, boyun  çevresi kasları ve bağların yeniden şekillenmesini sağlayarak fıtığın tekrar çıkmasını önleyici etkiye sahiptir. Boyun fıtığının tekrarlamaması için, düzenli egzersiz yapmak, uzun süreli telefon ve bilgisayar kullanmaktan kaçınmak ve stressten uzak durmak gerekir.