FASET EKLEM SENDROMU

Faset eklemler, omurgamızın arka kısmında yer alan yük taşıyan eklemlerdir. Omurgaya aşırı bir yüklenme, zorlanma geldiğinde bu yükleri dağıtabilme yeteneğine sahiptir. Kireçlenme, kayma ya da disk problemlerine bağlı olarak faset eklemlerde hasar gelişebilir. Faset eklem ağrısı, yük taşımayı gerektirecek işlerde çalışanlarda , diyabet hastalarında ve yaşlılarda daha çok görülür. Omurilik kanal daralmasının önemli nedenlerinden biridir.  Zira faset eklemler omurilik kanalının arka duvarını oluşturur. Kanalın ön duvarını oluşturan disklerde bir fıtıklaşma ile birlikte olursa dar kanal belirtileri artar.

Faset Eklem Sendromu Sebepleri

Faset hastalığının en önemli özelliğİ ayakta durmakla artan bel ağrısıdır. Bu ağrı , bel geriye doğru büküldüğünde, ağır bir şey  kaldırıldığında, ya da yanlara doğru eğilme hareketlerinde artar, istirahat edince, oturunca azalır. Bel ağrısı, kalça üstlerine doğru yayılma gösterir. Bazen kasığa bazen de uyluk arkasına doğru vurabilir. Ancak genellikle diz altına inmez. Bazı hastalarda gece ağrısı ya da sabaha karşı ağrı olabilmektedir. Sabahları yarım saati geçmeyen bel tutukluğu görülebilir.

Faset Eklem Sendromu Tedavisi

Faset sendromu tedavisinde durumun ciddiyetine göre değişmekle birlikte  genellikle önce ilaç ve fizik tedavi yöntemleri uygulanır. Elektroterapi, manuel terapi, masaj, kaplıca, akupunktur ve düzenli egzersiz önerilir. Bütün bunlara rağmen şikayetleri düzelmeyen hastalarda ise faset eklem enjeksiyonları yapılabilir. Faset eklem enjeksiyonları tercihen görüntüleme rehberliğinde yapılmalıdır.

Son yıllarda yapılan araştrırmalarda faset eklem içine yapılan enjeksiyonların yeterince faydalı olamdığı görüşü hakimdir. Bunun yerine faset eklemin sinirlerini bloke etmek daha faydalı bulunmuştur. Radyofrekans sinir yakma yöntemi bu konuda oldukça etkili ve güvenlidir.

Kliniğimizde faset eklem kireçlenmesi olan hastalarda, skopi ile görüntüleme altında radyofrekans sinir yakma tedavisi uygulamaktayız. Sonuçlar oldukça yüz güldürücüdür.