TRİGEMİNAL NEVRALJİ

Trigeminal nevralji, yüzün bir yarısında görülen, şiddetli ağrı, elektrik çarpması hissi, sancı gibi şikayetlere neden olan nöropatik ağrı sendromudur. Trigeminal sinir dediğimiz sinirin omurilikten çıktıktan sonra kulak hizasında, bir şekilde hasar görmesi nedeniyle oluşur. Ağrı, ataklar şeklinde ve tek taraflı olmaktadır. Genellikle 50 yaş üstü bireylerde olmaktdır. Kadınlarda biraz daha fazla görülmektedir. Ağrı krizi esnasında, çok şiddetli bir ağrı olmasına rağmen kriz geçince hasta tamamiyle normale döner. Bazı aktiviteler, ağrı krizinin başlamasını tetikler. Traş olma, yemek yeme, diş fırçalama gibi aktiviteler ağrının başlamasını tetikleyebilir.

Trigeminal nevralji belirtileri olan hastalar mutlaka, beyin ve omurilik hastalıkları açısından ayrıntılı bir şekilde değerlendirilmelidir. Zira bazı hastalarda beyin tümörleri, sinir tümörleri, omurilik rahatsızlıkları, damar problemleri ile ilişkili olabilmektedir. Bu yüzden beyin MR 'ı mutlaka çekilmelidir. Görüntümele yöntemleri ve kan tetkikleri ile herhangi bir somut patoloji bulunmayan hastalarda ilk seçenek ilaç tedavisidir. İlaç tedavisi ile sonuç alınamayan hastalarda radyofrekans ve cerrahi yöntmeler düşünülmelidir. Bazı otoriteler akupunktur uygulamasının tedavide faydalı olabileceğini ileri sürmektedirler.

Özetle trigeminal nevralji, beyinden yüze doğru gelen trigeminal sinirin bir şekilde hasar görmesi ve dolayısıyla kulak ön kısmı, yanak ve yüzde şiddetli ağrıya neden olması ile karakterize  bir sinir hastalığıdır. Teşhiste beyin ve omurilik rahatsızlıkları açısından değerlendirme önemlidir. Tedavisinde ilaç, girişimsel ağrı tedavi yöntemleri ve cerrahi uygulamalar mevcuttur.