KÖK HÜCRE TEDAVİLERİ

Kronik eklem, sinir, kas ve tendon yaralanmalarının tedavisinde kök hücre tedavileri son yıllarda umut olmaya başlamıştır. Yapılan araştırmalar halen devam etmekle birlikte birçok araştırmada olumlu etkileri gösterilmiştir. Kök hücre tedavilerinde amaç, iyileştirici özelliği olan hücreleri hasarlı bölgeye enjekte ederek doku iyileşmesine yardımcı olmaktır. Gerçek kök hücre tedavisindeki beklenti, enjekte edilen hücrelerin hasarlı bölgedeki hücrelere dönüşerek o bölgedeki doku kaybını gidermesidir. Özellikle omurilik felçli hastalardaki hasarlı omurilik bölgesinin tamir edilmesi ile ilgili kök hücre çalışmaları halen sürmekte olup kesin bir sonuca varılamamıştır.

Kök hücre nedir ?

En doğru tabiri ile otolog kök hücre; yani kişinin kendi hücrelerinin yine kendisine enjeksiyon yöntemleri ile geri verilmesidir. Bu hücreler çeşitli şekillerde elde edilebilmektedir. Halen ahlaki yönden tartışmalı olan embriyonik kök hücre , yani anne karnındaki bebeğin kordon kanından elde edilen kök hücre tedavileri konumuzun dışındadır. Pratik olarak kas ve iskelet sistemi rahatsızlıklarında kullandığımız hücresel tedaviler, kişinin kendi kanından, kemik iliğinden, bazı sinir hücrelerinde ve yağ dokusundan elde edilebilmektedir.

Pratikte kullanılan hücresel tedaviler:

1. Kandan elde edilen ( PRP )
  2. Kemik iliğinde elde edilen ( Kemik iliği kök hücre )
  3. Yağ dokusundan elde edilen ( lipoik kök hücre )

Hücresel tedaviler, eklem,kas ve tendon sorunlarının ameliyatsız tedavisi için kullanılan doğal ve biyolojik bir yöntemdir. Bunun dışında cilt yenilenmesi ve saç dökülmesinden kırık iyileşmesine kadar birçok alanda kullanılmaya başlamıştır. Kan hücrelerinden olan trombositler kanın pıhtılaşmasını sağlar. Bunu sağlayan trombositlerde bulunan büyüme ve iyileştirme faktörleridir. Bu faktörler hasarlı dokunun iyileşmesini sağlayabilir.

Hücre hazırlanması için hastanın kanı, kemik iliği ya da yağ dokusu kullanılabilir.

Kemik iliği ve yağ dokusu kök hücre tedavileri henüz daha yeni olup araştırmalar sürmektedir.

Hücresel tedavilerde sadece ağrının giderilmesi değil, doku iyileşmesi hedeflenmektedir. Doku iyileşmesi ortalama 4-6 hafta içinde görülür. Tedavi genellikle 3-4 hafta aralıklarla olmak üzere 3 defa tekrarlanır.

Hücresel tedavilerde riskler oldukça düşüktür. Tedaviden sonra birkaç gün istirahat ve enjeksiyon yapılan bölgeye buz uygulaması faydalı olacaktır. Nadiren iltihap artışı, enfeksiyon gibi yan tesirler olabilmektedir.

Tekrarlamaya meyilli olan ve genellikle kesin tedavisi olmayan kas iskelet sistemi rahatsızlıklarının tedavisinde tek başına kök hücre tedavilerinden mucize beklemek doğru değildir. Bu tedaviler ile birlikte mutlaka egzersiz, fizik tedavi ve rehabilitasyon uygulamaları yapılmalıdır.

Kök hücre tedavisinin uygulandığı hastalıklar:

• Eklem kireçlenmesi ( En çok diz ve kalça eklemleri )
  • Sporcu yaralanmaları ( En çok menisküs , bağ ve tendon zedelenmeleri )
  • Kronik tenisçi dirseği gibi tendon hasarları
  • Topuk dikeni