REHABİLİTASYON

Rehabilitasyon, kelime anlamı olarak ( re ): tekrar , ( habil ): muktedir olmak, güç anlamlarına gelir.  Rehabilitasyon ise, bu kelimelerin birleşmesi ile yeniden güç kazanma, yeniden muktedir olma anlamlarını taşır. Tıbbi olarak ise, doğuştan ya da sonradan gelişen hastalık, sakatlık ya da özürlülük gibi durumların bireyde yarattığı etkiyi en aza indirmek, tedavisi ile birlikte günlük yaşama en iyi ve en bağımsız şekilde tekrar geri dönmesine yardımcı olacak tüm uygulamaları içeren bir bilim alanıdır.

Rehabilitasyon uzmanlığı ülkemizde fizik tedavi ve rehabilitasyon adı altında varlığını sürdürmektedir. Rehabilitasyon uzmanı olabilmek için, 6 yıl tıp fakültesinden sonra 4 yıl uzmanlık eğitimi almak gerekmektedir.

Rehabilitasyon, kollektif çalışmayı gerektiren bir branştır. Ekibin lideri fizik tedavi ve rehabilitasyon uzman doktorudur. Bununla birlikte, rehabilitasyon hemşiresi, fizyoterapist, sosyal hizmet uzmanı, psikolog ve nöroloji, ortopedi, üroloji gibi diğer branşlar da bu ekipte yer alabilir.

Omurga ve kas iskelet sistemi hastalıklarının rehabilitasyonu da benzer prensipler dahilinde gerçekleştirilir. Örneğin; bel fıtığı nedeniyle ameliyat olmuş ya da iğne tedavisi görmüş hastanın bu operasyonlar sonrasındaki  ilaç tedavisi, egzersiz program, fizik tedavi programı,  korunma önlemleri, işe geri dönüş süreci , psikolojik durumu  rehabilitasyon uzmanları tarafından yürütülür.

Omurga ve eklem sorunlarının akut tedavisi sonrası başlanacak olan rehabilitasyon programı, bu hastalıkların doğasında varolan tekrarlama ihitimalini en aza indiren en önemli faktördür. Ameliyat , iğne ya da ilaç tedavisi…Hangi tedavi uygulanırsa uygulansın sonrasında düzgün ve kaliteli bir rehabilitasyon program uygulanmadığında bu hastalıkların tekrarlama ihtimalleri belirgin artış göstermektedir.

Rehabilitasyon gerektiren bazı durumlar:

• Beyin sinir felçleri
  • Bütün ortopedik ameliyatların sonrasında
  • Bütün omurga ameliyatlarının sonrasında
  • Bel ve boyun fıtığı için enjeksiyon tedavileri sonrasında
  • Eklem kireçlenmeleri
  • Kalp ameliyatları sonrasında ( kardiyak rehabilitasyon )
  • Astım ve KOAH gibi solunum sistemi rahatsızlıkları