ROMATOLOJİ

Kas, eklem ve bağ dokusunun romatizmal rahatsızlıkları ile ilgilenen branştır. Bu rahatsızlıkların temel ortak özelliği hastalığın en önemli belirtilerinin bu dokular üzerinde olmasıdır. Bunun dışında iç organ tutulumları da olabilmektedir. Ülkemizde romatizmal hastalıklar ile ilgilenen iki ana brans vardır. Fiziyatri ( fizik tedavi ) ve dahiliye ( iç hastalıkları ) uzmanları. İsteyen fiziyatri ve dahiliye uzmanları üst uzmanlık eğitimi de alarak romatolog olabilirler.

Romatizma rahatsızlıklarını iltihaplı ve iltihapsız olmak üzere iki büyük gruba ayırabiliriz. İltihaplı olmayan hastalıklara örnek olarak, yumuşak doku romatizmaları, kireçlenme ve tendinitleri sayabiliriz. Romatolojinin asıl ilgi alanı ise daha çok iltihaplı eklem romatizmalarıdır. Bu hastalıklar zamanında ve doğru bir şekilde tedavi edilmediklerinde  sakatlığa neden olabilmekte ve iç organ tutulumu ile hayati tehlike yaratabilmektedir.

İltihaplı romatizmaların günümüzdeki en etkili tedavisi ‘romatizmayı durduran ilaçlar’ dır. ( DMARD ). Son yıllarda geliştirilen biyolojik  ajan tedavileri de iltihaplı romatizması olan birçok hastaya umut olmuştur. İltihaplı romatizması olan hastaların ömür boyu doktor kontrolünde olması şarttır. Bu, hem hastalığın gidişatını takip etmek için, hem de ilaçlara karşı oluşabilen muhtemel yan etkilerin takibi için gereklidir.

Romatolojinin ilgi alanına giren bazı hastalıklar:

• Romatoid Artrit
  • Ankilozan Spondilit