KIŞIYE ÖZEL EGZERSIZ-EN

10/3/2017
Kişiye Özel Egzersiz-en

Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon uzmanının en önemli görevlerinden biri de hastaya özgü egzersizlerin düzenlenmesidir. Bu egzersizler hasta tarafından evde yapılabileceği gibi, terapist tarafından da yaptırılabilir.

Egzersizler, hastalığa ve hastaya özel olmalıdır. Örneğin; tipik bir bel fıtığı olan genç bir erkek hastaya verilecek egzersiz ile  bel fıtığı olan hamile bir kadına verilecek egzersizler birbirinden farklıdır. Ya da bel fıtığı olan ancak bunun yanında kireçlenmeyle beraber kanal daralması da olan birine verilecek egzersiz programı da hastanın o anki muayene sonucuna göre belirlenir. Çünkü , bel fıtığı egzersizleri ile kanal daralması egzersizleri birbirinin tamamen tersidir. Bir hastada bu iki hastalık da varsa egzersiz programını düzenlerken muayene sonucuna göre hangi hastalığın belirtileri ön plandaysa ona göre karar verilmelidir.

Spor yaralanmalarında da aynı durum geçerlidir. Örneğin menisküs yırtığı olan genç bir sporcuya verilecek tedavi ve egzersiz programı ile menisküs yırtığı olan yaşlı bir hastaya verilecek tedavi ve egzersiz programı birbirinden farklıdır. Spora dönüş süresi için bazı genel kurallar olmakla birlikte daha çok sporcunun o anki durumuna göre fizik tedavi uzmanı karar vermelidir.

Günlük pratiğimizde, bel fıtığı ya da boyun fıtığı olan hastalara maalesef bazı doktorlar tarafından yüzme önerilip geçiştirilmektedir. Akut dönem bel ya da boyun fıtığı olan hastalara yüzme önermek doğru değildir. Çünkü bu dönemde asıl gerekli olan ağrı ve fıtığa bağlı gelişen sinir kökü iltihabının giderilmesidir. Bunun içinde istirahat ve ağrı tedavi yöntemleri gerekir. Erken dönemde yapılabilecek egzersizler pelvik tilt ve ekstansiyon egzersizleridir. Yüzme ya da benzeri spor aktiviteleri ağrı ve sinir kökü iltihabının kontrol altına alınmasından sonra yapılabilir.

Health Bulletin Page